Meditatie

Het aantal mensen dat meditatie ziet als zweverig of soft, bedoeld voor heiligen op een berg of monniken in een klooster, neemt geleidelijk aan af.
We weten nu dat meditatie helpt om ons geestelijk gezond te houden. Ons concentratievermogen wordt getraind en zal daardoor bij het ouder worden niet afnemen.

Waarom meditatie?
We leven in een wereld, waarin nog steeds te weinig ruimte is voor stilte. Hierdoor is het vaak niet gemakkelijk om onze dagelijkse beslommeringen los te laten. Nog moeilijker is het, om tot rust te komen.
Meditatie is een mogelijkheid om stilte te ervaren.
De meeste mensen komen met meditatie in aanraking doordat ze verlangen naar innerlijke rust en vrede. Of omdat ze op zoek zijn naar verdieping en innerlijk geluk.
Velen hebben de waarde van meditatie inmiddels leren kennen en de voordelen ervan zelf kunnen ervaren.

Wat heeft stilte te zeggen?
Wanneer stilte een deel wordt van ons leven, kan vrede in onszelf ontstaan. Wat in onszelf ontstaat, kunnen we ook doorgeven aan onze omgeving. Zo kunnen we een bijdrage leveren aan een meer vreedzame wereld.

Hoe kunnen we stil worden?
Er zijn vele wegen die naar stilte leiden. De ene is niet beter dan de andere, wel anders. Belangrijk is dat je de weg kiest die bij je past.

Raja Yoga en leren mediteren.
Raja-Yoga is een yoga vorm, die de totale of Koninklijke Yoga wordt genoemd. Raja Yoga heeft alle vormen van yoga die wij kennen in zich, zoals hatha-yoga, kundalini-yoga, karma- yoga, bhakti-yoga, mantra-yoga en krya-yoga. De rode draad binnen deze yoga vorm is de meditatie.

De Raja-Yoga houdt zich bezig met de totaliteit van de menselijke persoonlijkheid en houdt daarbij het achtvoudige pad van Boedha aan.
1. Yamas Werken aan universele waarden en normen :geweldloosheid, eerlijkheid, waarheidslievendheid, terughoudendheid en begeerteloosheid.
2. Niyamas Werken aan individuele normen en waarden zoals: reinheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie en overgave.
3. Asanas Lichaamshoudingen ( met beide benen op de grond )
4. Pranayama Adem en energiebeheersing
5. Pratyahara Beheersing van zintuigen
6. Dharana Concentratie
7. Dhyana Meditatie
8. Samadhi Contemplatie

U maakt kennis met dit pad en u krijgt een houvast om thuis verder te gaan met meditatie.
Harmonie tussen lichaam en geest zal het gevolg zijn en u zal uw levensomstandigheden beter gaan begrijpen.

Meditatie stap-voor-stap.
In een aantal bijeenkomsten van circa 2 uur leert u hoe meditatie wordt opgebouwd en hoe een meditatief bewustzijn kan worden gecreëerd. U traint uw concentratievermogen en u, als ouder wordende mens zal hier de rest van uw leven, veel plezier aan beleven.
Probeer de meditatie een onderdeel te laten worden van uw leven. Wees u bewust van iedere handeling. Zoek een rustige, stille plek in huis waar u zich iedere dag even een kwartiertje kan terugtrekken. Zorg voor gedempt licht, een kaarsje, zachte muziek. Ook de omgeving zorgt ervoor dat u zich kunt ontspannen.

Benodigdheden.
Meditatiekussentjes en bankjes zijn in onze ruimte aanwezig. Het is wel handig om een plaid mee te nemen als steun voor de knieën. Lukt het niet om zo te zitten, dan is altijd een stoel beschikbaar.

Wanneer?
Op afspraak en/of in overleg, zowel overdag of ’s avonds. De lessen kunnen individueel of in kleine groepjes gegeven worden.

Kosten:
U bepaalt zelf hoeveel lessen u nodig heeft. Kosten € 15,- per les

Voor informatie:
Inge de Heij
gsm 0630093963
e-mail: deheij2@planet.nl

CV Inge de Heij
Geboren in Den Haag in 1952 en bevoegd lerares in de vakken Nederlandse taal, Geschiedenis en Staatsinrichting en Textiele Werkvormen. Mijn werkzame leven staat in het teken van onderwijs en begeleiding. Hierdoor heb ik me zowel cognitief als creatief kunnen ontwikkelen. Door persoonlijke ervaring en overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde heb ik mijn interesse op het geestelijke en spirituele vlak verdiept.

In het begin van de 90-er jaren heeft Inge een Raja yoga opleiding gevolgd met een aanvulling op het gebied van de mantra yoga en sinds die tijd geeft zij meditatielessen.
Daarna verder geschoold in systemisch werk, beroepsopleiding familieopstellingen en trauma-opstellingen vanuit de meergenerationele psychotraumatologie.
Regressie/reincarnatie opleiding bij Maria Hartjens, spiritueel centrum Mahatma.
2 jarige opleiding energetisch werker bij Petra Verhoef van Samma centrum voor ontwikkeling en groei.

Meditatie. De eerste stappen.
◊ Maak een afspraak met jezelf om iedere dag 10 tot 15 minuten tijd voor jezelf te nemen.
◊ Zoek een stille plek op en ga ontspannen zitten. Gedempt licht en zachte muziek kunnen helpen om een ontspannen sfeer te creëren.
◊ Sluit eventueel je ogen open. Vind je dat moeilijk laat dan je blik, zonder te staren op een bepaald punt in de kamer rusten.
◊ Besteed even geen aandacht meer aan alles wat je om je heen ziet of hoort.
◊ Probeer niet om met denken te stoppen, maar laat je ook niet meeslepen. Wordt een toeschouwer van je eigen gedachten.
◊ Langzaam maar zeker zal de snelheid van je denken afnemen en zul je je rustiger gaan voelen.
◊ Neem nu voor jezelf een gedachte, over jezelf. Bijvoorbeeld: “Ik ben een vredig wezen”.
◊ Houd die gedachte vast en ervaar jezelf als vredevol en stil.
◊ Mochten er andere gedachten of herinneringen omhoog komen om je aandacht af te leiden, vecht hier dan niet tegen.
◊ Laat ze voorbij gaan en concentreer je dan weer op die ene gekozen gedachte: “Ik ben een vredig wezen”.
◊ Accepteer en waardeer de positieve gevoelens en gedachten die voortkomen uit deze ene gedachte.
◊ Koester deze gevoelens een paar minuten
◊ Beëindig je meditatie met je ogen te knipperen of ze een moment te sluiten en je

Share This