Meditatie

Het aantal mensen dat meditatie ziet als zweverig of soft, bedoeld voor heiligen op een berg of monniken in een klooster, neemt geleidelijk aan af.
We weten nu dat meditatie helpt om ons geestelijk gezond te houden. Ons concentratievermogen wordt getraind en zal daardoor bij het ouder worden niet afnemen.

Waarom meditatie?
We leven in een wereld, waarin nog steeds te weinig ruimte is voor stilte. Hierdoor is het vaak niet gemakkelijk om onze dagelijkse beslommeringen los te laten. Nog moeilijker is het, om tot rust te komen.
Meditatie is een mogelijkheid om stilte te ervaren.
De meeste mensen komen met meditatie in aanraking doordat ze verlangen naar innerlijke rust en vrede. Of omdat ze op zoek zijn naar verdieping en innerlijk geluk.
Velen hebben de waarde van meditatie inmiddels leren kennen en de voordelen ervan zelf kunnen ervaren.

Wat heeft stilte te zeggen?
Wanneer stilte een deel wordt van ons leven, kan vrede in onszelf ontstaan. Wat in onszelf ontstaat, kunnen we ook doorgeven aan onze omgeving. Zo kunnen we een bijdrage leveren aan een meer vreedzame wereld.

Hoe kunnen we stil worden?
Er zijn vele wegen die naar stilte leiden. De ene is niet beter dan de andere, wel anders. Belangrijk is dat je de weg kiest die bij je past.

Raja Yoga en leren mediteren.
Raja-Yoga is een yoga vorm, die de totale of Koninklijke Yoga wordt genoemd. Raja Yoga heeft alle vormen van yoga die wij kennen in zich, zoals hatha-yoga, kundalini-yoga, karma- yoga, bhakti-yoga, mantra-yoga en krya-yoga. De rode draad binnen deze yoga vorm is de meditatie.

De Raja-Yoga houdt zich bezig met de totaliteit van de menselijke persoonlijkheid en houdt daarbij het achtvoudige pad van Boedha aan.
1. Yamas Werken aan universele waarden en normen :  
geweldloosheid, eerlijkheid, waarheidslievendheid,      terughoudendheid en begeerteloosheid.
2. Niyamas; Werken aan individuele normen en waarden zoals:    reinheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie en overgave.
3. Asanas;  Lichaamshoudingen (met beide benen op de grond)
4. Pranayama; Adem en energiebeheersing
5. Pratyahara; Beheersing van zintuigen
6. Dharana; Concentratie
7. Dhyana; Meditatie
8. Samadhi; Contemplatie

U maakt kennis met dit pad en u krijgt een houvast om thuis verder te gaan met meditatie.
Harmonie tussen lichaam en geest zal het gevolg zijn en u zal uw levensomstandigheden beter gaan begrijpen.

 

Share This